lördag 28 februari 2015

Februarifrågor #12 Droger

Sista februarifrågan kommer här! Snart är det mars a.k.a. VÅR hörni!;)


Okej.. jaa, hur ska man börja. Känner jag Jeppis rätt kan det hända att jag trampar nån på tårna nu men so be it. Skäms inte på nåt sätt för min åsikt angående detta ämne och tycker det är fullständigt sjukt hur läget i Jeppis är nuförtiden. Har flera gånger tänkt på hur det, om det inte ändras och fortsätter gå utför i samma takt som det gör nu, kommer va här i stan om ja.. typ 14 år när vårt barn kanske kommer börja va på stan!? Jag blir seriöst rädd o får en olustig känsla i hela kroppen när jag tänker på det. Har dessutom hört att det krupit ner till högstadieåldrarna nuföriden. Var är föräldrarna!?

Jag kan stolt säga att NEJ, jag har aldrig provat nån form av knark (och planerar int att göra de heller)! Sen finns det ju såna som säger att "alkohol e nog precis lika hemskt yada yada yada lite gräs är int alls lika farligt" och visst, har inte påstått att alkohol är bra det heller och speciellt inte när det går till överdrift (har inte bara en gång ringt polisen när det blivit för mycket av den varan för dem som inte förstår att sluta dricka heller). Dricker dessutom sällan alkohol nuförtiden (eeh newsflash, jag är preggo), de senaste åren har det nog gått att räkna på ena handens fingrar hur många gånger jag varit full per år.

Jag har helt öppet sagt åt mina kompisar att om de börjar röka på eller nåt annat så är det nog tack och hej, de behöver inte ringa mig mer. Och vill de hållas undan polisen ska de isåfall absolut inte berätta för mig om de har nåt olagligt hemma - jag har inga problem med att ringa polisen. Jag har inget som helst behov av att varken synas eller umgås i såna kretsar, och till min lycka verkar de flesta i min närhet tycka likadant! Jag har sagt åt alla att jag hoppas att de åtminståne har tillräckligt med respekt för att isåfall bryta kontaken med mig så att jag inte ovetande behöver vara inblandad i sånt heller. 

Dock är det som jeppisbo nuförtiden omöjligt att inte känna till/vara bekant med nån som håller på med droger.

Varför!? är en fråga jag ofta frågar mig när det gäller detta? Varför börjar man ens? Är det coolt att va knarkare nuförtiden? Hur jävla dum får man bli? Har de unga såna problem inom sig själva att de inte ser nån annan utväg än att "rymma" i drogerna? Isåfall borde det nog tas tag i på annat sätt, terapi eller nåt, det blir ju liksom knappast bättre i längden av droger, snarare värre.

Just nu är det så socialt accepterat att röka på så att det nästan är mer ovanligt att inte göra det. Och berättar man att man är emot det åt nån som håller på så får man hela föreläsningen om hur bra det är, "endast naturliga ingredienser", billigare än alkohol, man blir inte aggressiv på samma sätt och blaha blaha blaha kastad i ansiktet. Varför känner de ett sånt stort behov av att försvara det om de inte innerst inne vet att det inte är bra för dem?

Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst för jag blir så jävla förbannad och frustrerad bara av att tänka på det och vartåt denhär stan är på väg.

31 kommentarer:

  1. Faktan är ju att Vasa och kokkola växer i sådan takt att jeppis inte har någon chans att hänga med. Många flyttar bort från jeppis och arbetsplatser försvinner. Alla vet vad som händer i små döende städer.. Ungdomar har inget att göra så de börjar knarka eller supa :( Tyvärr är det så att många testar på det redan i högstadiet. Jeppis var ju en tid sedan på andra plats på de mest lätt tillgängliga knarkstäder i finland.

    Vad kan egentligen föräldrar göra då många inte vet vad deras barn gör. Nog minns man ju själv alla trick man gjorde som ung för att dölja att man supit :P Det är nog mera på tur bara att ens egna barn hamnar i goda vänskapskretsar som inte sysslar med sånt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa vi har faktiskt diskuterat S o jag va man sku ta sig till om man märker att ens barn börjar me sånt? Jättesvårt sku de ju vara! Ja blir verkligen jätterädd då ja tänker på de.. Får helt enkelt försöka uppfostra sitt barn så gott man kan och hoppas på att de int känner behovet av att prova ens.

      Radera
    2. jag tror att de är viktigt att man pratar med barn redan från små angående liknande saker! Man kan ju inte vänta tills barnet har gått ut högstadiet och tänka att "nåja, om vi sku ta upp dethär med sex, alkohol och droger nudå..." Försök att skapa en relation där barnet känner att de kan prata kring allt. Och så skulle jag önska att alla barn hade en så stark åsikt om att droger INTE är accepterat och INTE okej på något sätt, att de aldrig ens skulle tänka tanken, samt att de har så bra självkänsla och självförtroende så de verkligen vågar säga ifrån den dagen de blir erbjuden.

      Håller helt med om att det är skrämmande hur accepterat det blir och även i mina umgängeskretsar vet jag att det finns. Jag blir så arg och besviken och för min del så är det, precis som du nämner, tack och hej, jag vill inte veta något om detta och absolut inte på något sätt ta del av era dumma val.

      Radera
  2. Håller med! Jeppis är en väldigt otrygg stad för barn :(

    SvaraRadera
  3. Själv tror jag att om man får sitt barn att bli intresserad av nå typ av idrott så kanske de väljer tränning före droger :)

    SvaraRadera
  4. Vi flyttade till kokkola då vårt barn började röra sej i fel kretsar. Tills vidare har det varit bra förutom att körvägen till jobbet blivit längre.. Föräldrar kan påverka mycket men inte allt.

    SvaraRadera
  5. Hördu anonym som kommentera först.. Det finns en miljon saker att göra som förälder då ens barn knarkar! För det första så kan man int ens jämföra att dölja en supas kväll med att dölja att man knarkar!! Alkohol ändrar int en person på det sättet som droger gör! Av droger blir du slö, frånvarande, orolig i kroppen och nervös t.ex. Medan du av alkohol mår dåligt en dag och sen är det över!! Så om du som förälder INTE MÄRKER när ditt barn använder droger för att hen "döljer" det, ja då ska man nog ta en funderare om man ens känner sitt barn!! Och sen för det andra.. Om du bryr dig om ditt barn så gör du verkligen ALLT för att få hen bort från droger och vad är nu enklare sätt än att ringa ett samtal till polisen? Otroligt att man ens gemför droger med en supas kväll!! Och detta säger jag av erfarenhet! Inte av eget barn, men av ett syskon! Droger e nånting av det värsta som finns när det blir inblandat i en familj!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uttryckte mej kanske lite dåligt.. Tanken var inte att jämföra dem utan att säga att troligen försöker barnen dölja det så bra de kan. Det kan räcka med bara EN gång och så är det svårt att göra något åt saken. Som förälder är det omöjligt att förutspå vad ens barn gör eller blir lurad till. Som sagt kan EN gång räcka och de hamnar i det onda cirklet. Det finns mycke hjälp att fås osv. men tror du att exakt alla föräldrar kan och vet vart man skall vända sej före det är försent. Sen är det oxå svårt att påverka saken då ens barn är myndiga.. Myndiga barn är också ens egna barn! Droger är bara skit!! Det ända sättet att verkligen få stopp på det är genom att höja övervakningen och drogtester samt ge 20 gånger värre straff än vad man för tillfälle får i finland av droginnehav!

      Radera
    2. Jodå! Behövs int många gånger för att man ska hamna i den onda cirkeln. Men detta beror nog inte på droger, mera på umgänget. Mitt syskon är 20 år men både mamma och jag fick hen bort från droger. Jo visst är det svårare när barnet är myndig men det är verkligen inte omöjligt! Vi kontaktade poliser, skolor och andra barns föräldrar som vi visste att hen umgick med och efter många om och men så sitter hen där på polisförhör och drogtest en gång i veckan! Nu har allting vänd sig, kanske klockorna började ringa? Så ingenting är omöjligt så länge man är beredd på att göra verkligen ALLT!!

      Och som en här ovanför skrev, viktigt att bygga opp en relation med barnet så att barnet verkligen känner att hen kan berätta och prata om allt med sina föräldrar. Detta underlättar verkligen OM det sku va så att barnet hamnar i en situation som t.ex droger!

      Radera
    3. Hur länge har ditt syskon varit borta från drogerna Janica? Har en bror som vi gång på gång "hjälpt ur" drogträsket, med polis, sjukvård, rehab osv Nu har han igen varit "nykter" 3 månader (vad vi vet...) men är rädd att nästa återfall kommer snart. Jag undrar hur länge man ska orka? Har förökt hjälpa och vara där för honom nu i 3 år.. Orkar snart inte längre. Hur länge har du orkat? Har du nångång haft tanken på att ge upp? Hemsk tanke men... Det känns ju hopplöst ibland. Hoppas nu det håller i sig för min bror.. Han har varit nykter nu längst vad han hittills vait sen vi började hjälpa honom... Vissa gånger känns det som att han inte ens vill ha vår hjälp. Då är det tungt. :(

      Radera
    4. Nå vi upptäckt Dethär allt jätte tidigt så hen hadd int hamna så djupt i träsket om man säger det så. I grova droger jaa, men hen hadd vari inblanda i "bara" ett halvår. Vad vi vet. Hela hösten har vari åt helvete tungt ocj totalt förstörd för hela familjen. Runt julen gav jag opp och bröt i stort sett kontakten med mitt syskon. Sen dess har int jag varit så mycke inblanda i denhär situationen. Hur hemskt det än låter att frysa ut ett syskon så ansåg jag att det var enda lösningen för mitt eget bästa för hela Grejjen höll på att dra mig till vansinnet. Så jaa, jag gav opp. Men då blev mitt syskon helt ifrån sig och var som att hens liv föll samman för att JAG frös ut hen. Efter det fixa allt sig själv egentligen. Hen bröt kontakten med "värsta knarkarna" och ryckte opp sig. Har fortfarand ingen desto mer kontakt med hen men mamma säger de går bra för hen. Jag igen kan varken glömma eller förlåta ennu allt hen orsakat vår familj. Och jag har svårt att tro på hen. Så nu får hen bevisa för mig att hen är "nykter" och inte tänker låta sig luras tillbaka i drogerna.
      Så detdär är väll helt individuellt hur länge man orkar och vill försöka. Och nej, en knarkare vill inte ha hjälp. det är väll det som är det jobbigaste. Men nu när mitt syskon och din bror är nykter så är det viktigast att peppa och pusha på dem och ge fina komplimanger om hur duktiga de är att de håller sig från droger och att vi är stolta över dem som har tagit sig ur det osv. Det får dem att tro på sig själv och orkar kämpa vidare :) det har jag fått som råd av en före detta knarkare och langare!
      Lyfter verkligen på hatten till dig och din familj att ni orkat så länge som 3 år. För jag palla knappt ett halvt år!

      Radera
  6. Alltså används knark verkligen synonymt med marijuana däromkring..? Knark förknippar jag snarare med lite tyngre saker som kokain, ecstacy etc.. Marijuana är ju snarare att likställa med alkohol, i många fall ställer alkohol till med mycket galnare saker eftersom alkohol är mera beroendeframkallande(både mentalt och fysiskt) och ibland gör folk våldsamma och helt bortom kontroll, medans marijuana på sin höjd är mentalt beroendeframkallande och lugnar ner folk istället för att göra dem våldsamma. Men visst, inga droger är ju att rekommendera för minderåriga, vare sig det gäller alkohol, marijuana, socker eller nikotin.. Sen när man är vuxen får man ju bestämma själv vilken/vilka droger man vill utsätta sig för (få människor är helt fria från droger, jag använder t.ex. drogerna socker, te, kaffe, kakao och alkohol). Marijuana och te kanske inte är riktigt jämförbara, jag bedömer te, kaffe m.m som nästan helt ofarliga droger och marijuana som "mellanfarliga" droger tillsammans med alkohol (mest för att jag inte är 100% säker på huruvida långvarig användning av marijuana har en negativ effekt på hjärnan - forskarna är så tudelade i frågan) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder det ibland synonymt med knark, vet att många (speciellt de som röker på) int gillar de för att det låter "värre" om man säger att de är knarkare än nåt annat. (i mina ögon är det samma skit så då kallar jag ofta allt för samma namn)

      Men i dagens läge finns det sååå mycket annat som rör sig i Jeppis än endast marijuana, det började kanske mest med det men har nu i många kretsar övergått till tyngre droger, surprise surprise..

      Radera
    2. Jag känner typ ingen som har övergått till tyngre från marijuana (eller en som har testat annat men kommit fram till att tyngre droger inte är nåt att ha), men tonåringar är väl lite svagare i sinnet än vuxna.. Just därför tycker jag inte man ska testa förrän man är myndig, eller kanske ännu äldre. Kanske ska förtydliga att orsaken till att jag aldrig skulle kalla marijuana knark är att det snarare är jämförbart med alkohol än t.ex. heroin som är en verkligt farlig drog som man lätt kan dö av pga överdos (marijuana är så gott som omöjlig att överdosera, för ingen klarar av att röka så många weeds under en viss tid, man sover gott långt innan dess om man skulle försöka :D) - och ingen kallar väl alkohol knark, trots att det också är en skitdrog (ok, en skitdrog som jag använder ibland, men ja.. det är en vätska som förstör en hel massa liv, familjer och förhållanden). Haha, nu låter det som att jag själv sitter och röker på hela dagarna, men mina åsikter kommer helt enkelt från alla artiklar jag läst + det jag vet via de (enstaka) bekanta som röker. Men ja, alltså det finns ju olika kategorier av droger - även droger som i princip alla använder men i vardagstal pratar ju ingen om droger då det gäller användandet av kaffe t.ex. ;) Största fokus borde ligga på att få bort de droger som faktiskt är dödligt farliga och som är starkt beroendeframkallaned (ecstacy, heroin o.s.v.), och kanske speciellt spice, eftersom en del verkar tro att det har ungefär samma effekt som naturlig marijuana och därmed inte är farlig.. :/

      Radera
    3. Maria, att du inte känner någon som övergått från Marijuana till tyngre droger (och du nämner att du endast känner några enstaka som röker) betyder inte att man kan dra några slutsatser utifrån det. Faktum är att om man frågar professionella inom missbrukarvården är det nästan uteslutande så att de som tar tyngre droger börjat med tobak, övergått till gräs och därifrån till tyngre droger. Det betyder naturligtvis inte att alla som röker på skulle börja med andra droger men det är en inkörsport för de personer som har benägenhet att fastna i olika beroenden. Alkoholen är en helt annan fråga och skulle alkoholen och tobaken inte redan vara en så stor del av vår vardag så skulle antagligen de också vara förbjudna. Känner själv personer som rökt marijuana i många år och ser utan tvekan en förändring i deras personlighet mot det paranoida hållet där man tror att hela världen är emot en. Jag var själv av liknande åsikt som du innan jag själv fick uppleva drogen på nära håll och studera och uppleva missbruk i studierna och inom arbetslivet. / Sophie

      Radera
    4. Jag känner 8 som gått från marijana till tyngre droger. En av dem känner jag inte längre - han är död nu.

      Radera
    5. Sophie: Håller helt med dig! Och Maria - "Just därför tycker jag inte man ska testa förrän man är myndig, eller kanske ännu äldre." VAFAN!?!?! Helt som att man SKA testa?

      Radera
    6. Anonym: Ledsen att höra! Har själv 3 vänner som (eller hade) dött av knark. Jobbar inom missbrukarvården idag.

      Radera
    7. Amen Sophie!! Sku int ha Kuna säg det bättre själv!

      Radera
    8. https://www.youtube.com/watch?v=3uqBGTnUukg

      1. skillnad på dåliga droger å bra droger
      2. skillnad på hur man använder dem, till vad, vem osv. sitter man hemma, tar stöd från socialen, röker gräs å spelar tv-spel kan jag hålla med om att "knark" är fy skam.

      men, man kan inte dra alla "knarkare" under samma kam. psykadeliska droger har bevisats vara till stor hjälp inom psykoterapin, och på många andra plan. jag tycker själv att så länge man har sitt liv i ordning, fixar sitt arbete, skola, städar, lagar mat och lever som vilken annan medelsvensson som helst, så kan man utan att skämmas röka en joint på fredag. alla är inte lika, för vissa är marijuana det perfekta redskapet för ett mer fulländat liv, medans det för andra kan gå snett och man blir den här zombien framför GTA.
      Har ganska mycket argument mot kommentarerna här, men det får räcka för mig nu. :)
      jag tycker absolut inte att det är något fel med att vara emot, (jag är själv det i många fall), säger endast att allt inte är så svart/vitt :)

      lycka till med babyn! ^^

      Radera
  7. Sen finns det förstås syntetisk marijuana (spice) som är MYCKET farligt - det är väldigt annorlunda mot den naturliga plantan och detta är jag kraftigt emot.. Kanske det är problem med denna syntetiska drog i Jeppis? Och sen kan jag ju tillägga att jag själv inte är särskilt intresserad eller "förälskad" i weed, så det går nog att försvara drogen (i jämförelse med mycket värre alternativ) även fast jag inte röker själv :)

    SvaraRadera
  8. Hej! Undrar som följdfråga vad du har för åsikt om mediciner? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv använder jag så sällan och så lite som möjligt, väntar hellre ut febern/huvudvärken än tar panadol bara för att osv. Dock tycker jag att mediciner som man tar för att man är sjuk är helt annan värld än droger man tar för eget nöjes skull. Men visst, mediciner missbrukas också och i såna händer är de lika farliga.

      Radera
    2. Jag är likadan här, går hellre och sover en timme (om det är möjligt) än att ta huvudvärkstablett :) Är man verkligt sjuk är det förstås en annan sak..

      Är du förresten emot medicinsk marijuana också, eller bara "nöjesdrogen" marijuana? Alltså om du inte redan vet så finns det ju olika sorters marijuana för olika syften - finns speciella sorter för att behandla t.ex. cancer och depression - ofta är den berusande effekten borttagen i denna marijuana, för det är ju inte menat att man ska bli hög av dessa sorter, utan de ska bota sjukdomar :)

      Radera
  9. Hej Elisabeth! Hitta din blogg via min vän Idas blogg och har nå minne av att jag prata med dig vid olearys :D Grattis till graviditeten! Du är så vacker!

    Brukar verkligen inte kommentera bloggar så ofta men det här är ett ämne som jag verkligen känner starkt för. Jag tycker det är helt sjukt hur vanligt det är idag att folk romantiserar droger och speciellt marijuana. säkert är marijuana betydligt mildare än exempelvis heroin men faktum kvarstår att marijuana är ett beroende framkallat preparat som under en längre tid börjar förändra ens personlighet, man blir mera slö och får hela tiden en känsla av att man helst vill vara hög hela tiden. Ju mer man röker desto mer avtar ruset och man behöver justera dosen för att uppnå ruset. När marijuana inte ger tillräckligt kanske man blir erbjuden något lite starkare och så är man fast i ett annat preparat med en bättre kick och ett starkare rus.

    När man själv lagt ner anhöriga i graven på grund av droger finns det inget som kan få en att se på droger som något rosa skimrande lugn och en fantastisk värld.

    Sen förespråkar jag verkligen ordspråket "var å ein me sätt å jag me mett päroland". rök på bäst ni vill så läng ni håller er på avstånd från mig.

    Tänkt även avsluta med det här: http://www.sydsvenskan.se/asikter/lat-joakims-liv-bli-en-vackarklocka-for-er-som-funderar-pa-att-testa-droger/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa vi har nog träffats nångång i förbifarten. :) Tack! :) (det är ju förresten min Sami som din Taneli brukar träna med vid Crossfit om han nångång har nämn om nån sån. ;))

      Radera
    2. Ah precis! Jo han har nog tala om nå Sami :D då vet ja! Världen e liten å speciellt Jeppis ;)

      Radera
    3. måste bara slänga en kommentar hit också! "beroendeframkallande preparat"? vänta nu.. va? nu verkar jag ju vara den "knarkigaste knarkaren" x) men... Beroendeframkallande är det ju inte. preparat är det inte heller. preparat är kemiskt. och det man blir beroende av i marijuana är ju inte växten i sig, utan tobaken man ofta blandar ut det med. Att man sedan kan bli beroende av känslan är förstås en annan sak, vilket kanske är det Fredrika menade. Men då är det "felanvändning" som ligger bakom. Om man röker för att få det där omtalade ruset, å bara "weeeeeeeeeiiii jag är så hööög (och 14år)" så har det ju gått jävligt snett från en början.

      Vet inte riktigt hur jag ska få fram mitt budskap på vettigaste sätt nu, men äh, röda tråden är väl att det finns bra sätt och dåliga sätt att använda psykadeliska droger, att det är skillnad mellan marijuana och heroin, och att jag inte tycker man kan dra alla användare under samma kam. ofta när det går snett så handlar det ju om för lite information/falsk information om drogen, och den som testar/använder är ute efter något som "preparatet" inte är till för att ge.

      öh, ungefär så, tack å hej! :D

      Radera
  10. Har själv en nära vän som jag märkte att, från att ha varit duktig i skolan och riktigt treblig åsådär, helt plötsligt började skolka, lämna skoluppgifter oklart, e hela tiden trött och blir direkt irriterad å stressad. Börja fundera va problemet riktigt var, sen fick jag höra att hen börjat röka på. Kom verkligen som en chock eftersom hen var en jag verkligen inte skulle testa sånt! nu när jag försöker prata med hen om det blir hen bara riktigt stressad. hela personen har ändrast helt sen hen började röka på.. Så jag tror knappast det e nå bra inte.

    SvaraRadera
  11. Var är du??? Inga inlägg på några dagar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobbar. :) kvällsskifte igår och morgonskifte idag så har inte riktigt hunnit sitta framför datorn, inte värre än så. :)

      Radera