torsdag 19 mars 2015

Läsarfrågor - Egentid och gruvarbete

Linnea ställde ett par frågor idag;

Jag tycker nog att man ska få unna sig egentid, ja! Både mamman och pappan så långt det går (vissa tycker ju att pappans jobb räknas som hans egentid och visst kan jag förstå det också på ett sätt, men tycker nog även att han ska få ta tid till sina hobbys ändå om han vill det) och man tycker det funkar, det beror ju helt på situationen i familjen och vad man har för hobbys/fritidsintressen o hur man vill spendera sin tid. Självklart kommer ju jag vara ganska "bunden" vid bebisen sålänge jag helammar (förutsatt att allt går bra med amningen) men sen kommer jag nog vilja ha min egentid också. Sami har nog egentligen exakt samma syn som jag på detta, att det egentligen inte ska va nån skillnad vem av oss som är hemma med barnet sen, det är lika mycket varderas ansvar. Sen hoppas jag ju nog självklart också att vi tar oss tid att vara tillsammans som en familj o inte att ena rusar ut så fort den andra kommer in genom dörren. ;)

Om jag hellre är med familjen eller vänner..? Alltså när jag då har "egentid" eller överlag? Och menar du familjen som Sami, jag, Pendi o bebisen eller typ min mamma, pappa, syster o bror? Nog går ju familjen som S, P o baby ändå före vännerna, hoppas o tror väl nog att de förstår det ändå och att de finns kvar fastän man kanske inte har tid att träffas så ofta. Resten av familjen gissar jag väl nog att vill träffa bebisen lika mycket (eller mer) som de vill träffa mig så när jag umgås med dem kommer väl nog bebisen vara med, likaså med vänner, jag kommer nog försöka vara social även fast det då innebär att jag tar med bebisen eller att kompisar kommer hit på kaffe, sen om man planerar att gå ut o äta med vänner nån kväll eller liknande så får man ju komma överens så att S isåfall är hemma, och vice versa. :) Oj vad det känns som att dethär blev råddigt nu.. får se om nån fattar vad jag menar, heheh. 
Men kort sagt, nog kommer familjen o familjetid först även fast vännerna också är viktiga!



Heheh.. okej.. känns som en väldigt random fråga.. haha. 
Jag måste väl ärligt säga att jag nog inte ens nångång har skänkt det en tanke ens! Vet inte ens riktigt vad gruvarbete i praktiken går ut på men låter jobbigt, smutsigt, mörkt och njää.. Det är väl den spontana reaktionen! Sen har man ju hört på nyheterna om folk som lämnat i gruvor som rasat o hamnat att dricka sitt kiss o sånt så det låter ju inte sådär jättechill heller.. Säkert bättre förhållanden med säkerhet o sånt i våra länder här i norr än på många andra ställen i världen men kan nog säga att det inte är nån karriär jag tänkt satsa på direkt!

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig bild åv magan :) där ser man verkligen hur långa ben du/vi har :D

    SvaraRadera
  2. Tack för svar. Jag jobbar själv i en gruva, Tytyri i Lojo. I gruvan bryts ungefär 300 000 ton kalk varje år UTAN ATT VI DRICKER KISS. Kändes verkligt nedvärderande mot mitt yrke att skriva så. :) Men förstår om du tror vi dricker kiss när det rasar om du inte är insatt i gruvarbete:) Gruvan kommer mot hösten behöva 20 nya arbetare, kanske vore nått? :) du behöver inte dricka kiss som nämnt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta om du det lät som att jag var nervärderade, menade det nog inte så utan bara att man hört att folk i katastrofsituationer där de varit fast i många dagar hamnat göra det för att överleva. :) SÅKLART gör ju inte folk det annars! :)

      Eftersom att jag studerar till närvårdare och vill jobba inom vården så tror jag nog ändå inte gruvarbete vore nåt för mig. :)

      Radera