söndag 1 mars 2015

Sammandragningar

Nu har jag en preggofråga; hur mycket sammandragningar är det "okej" att man har när man ännu inte ska föda förrän om några (3) månader? 

Kände ju av lite sammandragningar igår i jobbet, inte så många ggr men ett par. Idag hade jag typ en. Det är ju vad jag förstått helt vanligt att man har dem lite nu som då, men hur ofta får man ha utan att behöva oroa sig för att det blir för mycket?

Hade riktigt sjuk rygg igårkväll efter jobbet och sov helt skitdåligt inatt också p.g.a. ryggen, kändes som om nån stack en kniv i den varje gång jag skulle svänga mig, och det har jag inte varit med om förr. Steg upp kl. 3:30 inatt o jumppade lite för att se om jag skulle klara av att jobba idag, har ju ett fysiskt jobb där man nog måste kunna böja och huka sig lite hur som helst, men då var det plötsligt inget som gjorde ont. Kanske bara nån nerv som var i kläm?

Såhär cool va jag btw för 10 år sen.
Gissar dock att ja int tänkt så förfärligt mycke på sammandragningar på den tiden.


6 kommentarer:

  1. Som du vet har ju jag hadd myki sammandragningar sen vecka 20 men då ja va på dendär kontrollen vecka 29 så sa läkaren att sen då ja får en otrolig "mensvärk" efter mycket starka sammandragningar som INTE går om efter en panadol och en lång varm dusch så då ska ja ringa in. Samma sak sa di på dendär förberedelsekursen under "förlossnings föreläsningen" då de va en som fråga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, men du fick ännu då städa o sånt ele när tyckt di du sku slut me he? Funderar ju lite på om ja nog kmr kunna jobb ända ti slute om e blir värr eller om de no e såpass "ofarligt" att ha några sammandragning per skift så man int behöver bry sig om e.. :)

      Radera
    2. Då i vecka 20 så sa ju min favorit rdg tant ;) att ja helst int ska damsuga o gö såna liknande rörelser. Men ja gjo ju det iaf ibland. Klart ja va försiktigare. Sen efter dendär kontrollen så sa ju läkaren att ja helst int ska jobba men att om ja jobbar så ska ja va jätte fösiktig o vila så fort ja kan o att ja då verkligen int sku städa o sånt.
      Så det ju att känn efter hu du själv tycker att du orkar. Men viktigt att komma ihåg att alltid sita ner o vil då du har möjlighet o att undvika att lyfta jätte tunga saker. Spec nu då du har börja få sammandragningar oftare :) om du nu böri ha sammandragningar 10 gånger om dagen så ska du ju kanske int jobba eftersom att du har ett ganska fysiskt tungt jobb. Men de ti känn efter :)
      "Älä seiso jos voit istua, älä istu jos voit olla maate." Håll det i bakhuvudet då du får sammandragningar ;)

      Radera
  2. Kan ju skriv he som all sa tå ja vänta, som man fick leido åv! "To veit no når he e dax" iåföse så stämd e ju no meeen.. Så ja haldär me Janica. Åså om du böri ha fleira sammandragningar baket varader i arbeiti så sess ner en stund så brukar e var betär baket.. Ele he vart e fö me åtminstone (arbetar med jordbruk så ganska fysiskt arbet he å)

    SvaraRadera
  3. Om du får ont på grund av jobb eller blir orolig av värkar kan du bra ta sjukledigt. De flesta kvinnor som fött förstår dej. Lite sjukledigt är inte till skada när det gäller babys hälsa :) Själv födde jag 7 veckor för tidigt på grund av fysiskt arbete då jag inte ville lyssna på dem som föreslog sjukledigt. Man bör lyssna på sin kropp :)

    SvaraRadera
  4. Va tycker du om finlands eurovisionsbidrag? själv älskar jag den :)

    SvaraRadera