tisdag 16 juni 2015

Förlossningen del 1

Nåjaa hörni om man sku försöka plita ner hur det hela gick till då..!
En del är lite suddigt för mig men har fått ifyllt lite luckor av S.
 
Min förlossning gick ju smidigt, smärtfritt och lätt på typ 10min... eeh not. Det tog helvetiskt sjukt och kändes väldigt utdraget, det hela tog med andra ord 34 timmar.. 
Öppningsskedet varade i 33h o 10min, krystningen 42 min och sen 8 min innan moderkakan o det grejset var ute.
Det hela började ju då när jag hade skrivit ett inlägg om att värkarna hade börjat. I tisdags för 2 veckor sen, jag var ju då i vecka 40+4. Jag hade vaknat i samma veva som S skulle till jobbet o kände av mensvärk nere i magen, som efter en stund övergick i värkar med 7-8 minuters mellanrum. Jag tog en panadol 500mg och en lång varm dusch, som visserligen hjälpte så länge jag stod där men medsamma jag var klar kändes värkarna av igen. Jag ringde bb och frågade hur länge man kan stanna hemma o sånt o de sa att vi är välkomna när jag känner att jag vill ha nåt hjälpmedel för att klara av värkarna, och förstås om jag inte känner mig trygg hemma mer, men att chansen är ytterst liten att jag kommer föda hemma även fast vi inte har bråttom in.
 
Jag satt då i sängen med datorn och klockade värkarna på telefonen. Värkarna började göra mer o mer ont så efter en stund ringde jag till S jobb o sa att jag ville att han skulle komma hem, så 15min senare var han hemma o smått upp i varv, heheh.
 
sista bilden hemma och langvänto på bb
Lite före 9 tyckte jag att det gjorde så ont (nothing mot vad som komma skulle heheh, tur att man inte visste det då..), kunde inte prata under värkarna utan bara fokusera på andningen, så då hoppade vi i bilen o började köra mot Kkla. Halv 10 tiden kom vi in till bb, men hamnade då ännu att sitta o vänta i en och en halv timme innan jag slapp o prata med nån o va i kurvan för första gången.
 
Det konstaterades ju då att jag knappt var öppen 1 cm, men hade starka regelbundna värkar, så vi kunde bra åka ut på stan o äta lunch om vi ville och komma tillbaka sen o se om nåt ändrats, vilket vi då gjorde. Vi åkte till Kotipizza i Minimani (var snål på RAX men var rädd att vattnet skulle gå o att man då skulle va mitt bland folk heheh) men jag fick knappt i mig nåt pga värkarna. For ut o körde lite efteråt men ganska snart ville jag tillbaka då det gjorde så ont, röt"SVÄNG INT!!" mitt i en kurva åt S (men han löd int..) då det gjorde så ont när magen åkte från sida till sida, och varje brunnslock vi körde över kändes.
 
När vi kom tillbaka ca 14 tiden tog vi en ny kurva, en läkare kom in och gjorde ultaljuds undersökning och inre undersökning, och konstaterade att inte mycket hade ändrat, och sa att vi får nog åka hem om vi vill. När jag steg upp från undersökningssängen så kände jag bara hur nåt varmt började rinna efter benen o kollade ner o såg en massa blod som droppade på golvet! Läkaren såg också ganska förvånad ut men sa att det säkert bara berodde på torra slemhinnor, jag for på wc och då kom slemproppen. Läkaren frågade då istället om vi känner nån i Kkla vi kan åka till några timmar eller gå ut o gå, så då bestämde vi oss för att åka till mina föräldrars i Larsmo och fördriva några timmar. 
 
i kurvan och ute på promenad i Larsmoskogen
Under promenaderna kom värkarna med 3-4min mellanrum och när jag satt i soffan kom de med 5-6min mellanrum, dessutom kändes det som om jag hade feber. När klockan närmare sig 20(?) så åkte vi till Kkla igen, vi tänkte att de kanske skickar hem oss över natten men vi vill iaf dit o kolla upp om läget förändrats först. 
 
När vi kom in fick vi igen sitta o vänta en stund, sen kurvan igen och inre undersökning, konstaterades att jag öppnats litelite till och vi fick bestämma själva om vi ville åka hem medsamma eller stanna kvar några timmar ännu o se om nåt ändras. Jag hade temp på 37,2 typ så fick panadol mot det. Vi valde att stanna kvar ännu (vilket jag är väldigt glad för)och fick ett observationsrum. 
 
fokuserad under en värk
Under kvällen blev värkarna allt sjukare och jag kunde bara ligga i sängen o andas (hade stor hjälp av profylaxandningen). Vi beslöt sen ganska snabbt med en barnmorska att vi nog kommer lämna dit över natten, och de rullade in en säng åt S också. Jag räknade hela tiden i huvudet 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 om och om igen under värkarna då jag sett nån som sagt i nån serie att man kan utstå vad som helst under 10 sekunder, och det stämde ju, hehe. Jag satt över en halvtimme i duschen vilket hjälpte lite just då men sen var det lika hemskt igen. Kurvan togs några gånger under kvällen samt inre undersökningar o mot midnatt hade jag så sjukt så jag började spy. Fick 2 Oxynorm vilket inte hjälpte ett skvattAllt kändes så oerhört hopplöst då jag hade så ont så ont men inte öppnades! Värkarna avlöste varann utan just nån paus och kroppen började krampa av smärtan. Usch vilken obehaglig känsla! Satt i duschen en timme mellan 1 och 2 på natten vilket inte hjälpte alls och efter det frågade jag om det inte finns nåt annat jag kan få, lustgas eller vad som helst som kunde hjälpa!
 
 
Ännu en inre undersökning gjordes och då vad jag äntligen öppen 3cm, fick ett förlossningsrum och börja andas lustgas kl 2:50.
 
Just denhär perioden typ 22-03 var nog nästan den värsta under hela förlossningen! S tyckte också att denna period var väldigt jobbig då han bara kunde sitta o se på då jag hade ont.. jag ville inte ha massage eller nån beröring ö.h.t. så han kände sig ganska hjälplös.
 
 
..to be continued tå lillchefen beslutar att ja hinner skriv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar