onsdag 2 december 2015

Läsarfråga - Hemmamamma eller dagis

Det kom in en fråga om hur länge jag kommer stanna hemma med Oliver, och hur jag tänker kring dagis och sånt!

Alltså jag måste erkänna att det fortfarande är ganska öppet hur länge jag är hemma. 
Helst är jag nog hemma så länge som möjligt, men man måste ju tänka på att det ska vara ekonomiskt hållbart också. Jag kommer troligtvis va hemma ännu hela nästa sommar, men sen till hösten börja hoppa in lite smått igen, jag hoppas ju på att slippa tillbaka till samma jobb som jag var på innan, annars måste jag leta nytt, men det brukar ju inte va supersvårt att hitta närvårdarjobb.
Det som är bra inom vården är ju att det är skiftesjobb så vi kommer försöka passa så att vi inte behöver sätta O i dagvård då ännu utan att jag jobbar kvällar/helger när S har dagsskifte och och mornar när han har kväll, knappast skulle jag jobba 5dagar i veckan heller så man inte springer om varandra hela tiden, utan kanske 2-3 till att börja med..? 
Får sen se hur det går i praktiken men det är nu vad jag hoppas på iaf.

Sen i januari 2017 kommer jag förhoppningsvis att börja göra klart studierna, det beror på då hur mycket skola/praktik det är om vi måste ha nån typ av dagvård eller om vi klarar oss, jag har ju inte så mycket obligatoriska lektioner men praktikerna kan ju bli ganska intensiva.

Sen får vi se om jag börjar jobba typ 75% igen o då har honom vissa dagar i dagis eller hur det blir. Vi vill ju också ha ett syskon till O inom inte allt för många år (typ 2-3 år mellan dem låter ganska bra tycker jag, dock helt sjukt att tänka att om jag blir gravid igen nästa sommar är det redan 2 år mellan dem när den bebisen föds. TIDEN GÅR SÅ FOOOORT!) men det får vi se när det blir, man ska väl aldrig ta för givet att man ens kan få flera barn.
Lika bra att inte planera allt för noga för man vet ändå inte exakt hur det blir!


Sen om dagis i sig, när jag tycker man har "rätt" att sätta barnet i dagis så tycker jag nog helt är upp till var och en. Vissa tycker ju att man absolut inte skulle få sätta ett syskon i dagis om man har ett hemma t.ex, men jag kan nog faktiskt förstå att om man typ har en spädis och en vild 3 åring, att det ett par dagar i veckan kan vara skönt att få föra den äldre till dagis några timmar. Om inte annat så för att lättare få bibehållit förståndet någorlunda vilket ju ibland kan vara svårt fast man bara har ett barn hemma, heheh. 
Att föra barnet till dagis för att själv bara gå ensam hemma eller på stan förstår jag inte riktigt, men som sagt, det är nu upp till var och en, vem är jag att döma?

Sen tycker jag också att det är synd att det mer och mer börja komma stora dagisar istället för dagmammor och små grupper. Vissa barn passar säkert lika bra i stora grupper men såna som är lite mer försiktiga och tysta kommer säkert lätt lite "bort i mängden" i stora grupper, vilket ju är synd.. Själv var jag hos dagmamma (som också råkade vara vår granne) när jag var liten och skulle gärna också sätta O hos nån dagmamma när den tiden är inne, men vi får nu se hur det blir då.

2 kommentarer:

  1. Som tvåa hade du fördelen att behöv fa bort i dagvård först som 4 åring,had jo dagmamma i vårt eget hem före hä,o hä va no superbra!

    SvaraRadera