tisdag 12 januari 2016

Dagens normala sexuella trakasserier

Nu har jag suttit och läst kommentarerna till Har någon tafsat på dig? på svenska.yle.fi hur länge som helst. Alltså det är ju hemskt vilken "vardagsmat" tafsning och sexuella trakasserier är!
Självklart även hemskt för män att bli tafsade på men de är ju oftast fysiskt starkare än kvinnor och behöver inte vara rädda på samma sätt. Jag skulle vilja påstå att det skulle va ganska svårt för en kvinna att våldta en man, däremot inte alls lika svårt för en man att våldta en kvinna.

När man riktigt börjar fundera på det så tror jag inte det är många av oss dagens kvinnor som aldrig blivit sexuellt trakasserade på ett eller annat sätt. 

Själv har blivit ropad efter på gatan otaliga gånger, en man i 60-års åldern på ett gym jag tränade på tidigare tittade väldigt nogrannt på när man tränade med ett äckligt flin på läpparna, en kund på ett tidigare jobb som efter att jag frågat "vill du ha kvitto?" svarade "jå ja vill no ha vittu", okända män som kommer och håller en om midjan på krogen eller gnider deras kön mot ens bak på dansgolvet (de brukar dock bli tackade med en hård armbåge i magen), en man som inte ville släppa när man själv försökte då man blev ombedd en "födelsedagskram" när man var yngre, i bussen på väg hem från Vasa när jag var i 16års ålder och en fet 50-års man kom och satte sig allt för nära och kommenterade hur vacker jag var hela resan, om jag hade pojkvän och var jag bor, osv.
Och det ryser in i benmärgen varje gång jag hör sexistiska skämt av män i min omgivning.

Varför tror folk att de har rätt att röra andra utan deras godkännande? 
Varför kan människor inte respektera ett nej?

Det spelar verkligen ingen som helst roll hur kort kjolen är, hur full hon är eller hur provocerande hon är, ett nej är alltid ett nej.

Jag kan nog erkänna att jag har blivit rädd att gå ensam i stan kvällstid och jag känner mig ibland otrygg om jag är på ett ställe som ensam kvinna där det finns flera okända män (och nej, jag talar inte endast om utlänningar)
Varför ska det behöva vara så!?

Sen dehär nya attackerna på kvinnor på senaste tiden. Alltså jag vet inte ens vad jag ska säga.
Sjuka, sjuka människor. 
Det spelar ingen som helst roll vilken etnicitet de har, i min bok är de värda samma rädsla och smärta x1000 som de orsakat kvinnorna.

2 kommentarer:

  1. De var ju en gång en kille som försöka dra in mig i en bil då jag gick hem från melody. Int en gång utan tre! På tre olika ställen från netti till en bit förbi skolparken,jag lyckades riv mig lös o spring alla tre gånger, de blev för klumpigt att håll i en bråkande tjej och att ta sig in i en bil. Jag had tur. Anmälde aldrig, o var för chokad för att koll registernummer. Går int hem ensam mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men fy va hemskt! Förstår verkligen att du va chockad o int går hem ensam mer!

      Radera