söndag 14 februari 2016

Det svårare inhemska språket

Oj ni vet inte hur skönt det är att vara hemma i sitt egna hus igen. I sitt egna, tysta hus. 
Visst är det roligt att umgås med "svärfamiljen" också, men 8 vuxna, 3 barn och 3 hundar blir lätt ganska högljutt från morgon till kväll. 
Lägg då till att allt går på finska och du även själv ska konversera på det andra inhemska språket för att nån annan än din fästman och bebis ska förstå allt du säger så blir det ännu en level tröttsammare åt det stackars överbelastade hjärnkontoret.

Men det gick faktiskt bra! Hela min skolgång har jag haft svårt med finska och det är så otroligt skönt att det börjat flyta på. Jag har alltid hatat finska i skolan, ville inte ens börja på med läxorna för jag visste att det skulle sluta med att jag satt o grät då det kändes så omöjligt. Och nu förstår jag 98% av dagligt tal och kan helt bra föra en vanlig konversation. Det skulle jag aldrig ha trott i högstadiet när jag stod där med mina 5'or i betyget!
Jag sa faktiskt åt S en dag att "e int ja ganska bra på finsk äntå!?" o han ba "ja faktiskt, nu om nan frågar "finns e nan som e bra på finsk jär?" så kan du no sej "jå JAG!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar