fredag 13 januari 2017

Fredagen den 13'de minsann

Ojoj denna dag alltså. Har hunnit få hjärtat i halsgropen, kokat av ilska o velat storböla redan idag. Och då har bara knappt hälften av dagen gått än. 

Jag hade brådskande remiss till mödra poli. kl 10 idag angående att jag har små blödningar stup i kvarten som behövde kollas upp.

Jag förde Oliver att skötas till Carros sålänge och där kom dagens första adrenalinattack när jag svängde ner på gården deras och märkte att bromsarna inte funkade för 5 penn på det isiga underlaget. Så rakt i deras garagevägg åkte vi, som tur hade de rosktunnan och en vattensåv i vägen så kollisionen blev nåsånär mjuk och både bilen samt väggen hölls hela, och endast rosktunnan blev aningen mörbultad.. Momentet att ta sig upp igen var ju dock inte det lättaste heller med en bil som liknade bambi på hal is då den inte fick nåt fäste. Efter en hel del om och men och svordomar kom vi oss ändå upp igen och jag kunde föra in Oliver o bege mig själv mot sjukhuset..

.. där nästa helvetesidiot väntade. Jag hade kört runt parkeringen ett varv och konstaterat att det inte fanns några lediga platser, med en bil bakom mig som konstaterat det samma, varpå jag ser en bil som har på backljusen och ska just åka därifrån. Jag kör dit nära och börjar blinka att jag ska dit, låter bilen backa ut och ska just låta den köra iväg när jag märker att bilhelvetet bakom mig kör förbi mig och rakt in i rutan jag stått i väntat på! Fucking gubbjäveln på ca 60år stiger ur bilen, han hade knappast bråttom då han ännu stannade o pratade med nån bekant och jag fick snällt stå o vänta tills en till ruta blev ledig. Inga fina visor kom ur denna käft under den tiden kan jag meddela och det var ytterst nära att jag steg ur o lät gubbfan höra dem också. 

Nå, just över 10 kom jag in till mödra poli. och fick ganska direkt gå in för att bli undersökt. Inga fel hittades och läkaren trodde liksom jag att det nog säkert bara är blodkärlen som är så sköra att de spricker nu som då, och att det knappast är nåt farligt eller att oroa sig för om det inte börjar blöda mer eller i samband med smärta, och att det nog bara är att fortsätta som vanligt och med de rutinliga kontrollerna, vilket såklart var oerhört skönt att höra!

Nå, sen borde jag ju ha hållt käften, men istället frågade jag hur det månne är med träning då? Att jag tränar crossfit ca 2 gånger i veckan nu och om jag kan fortsätta med det? "Srosfis" hade han aldrig hört talas om och då jag sa att det typ är tyngdlyftning och sånt (dock är det ju sååå mycket annat också men börja nu int ha föredrag åt honom) så typ småflina han o sa typ att "det är väl inte det bästa, promenader räcker nog." Då var jag det nog nära till tårar kan jag säga, fastän det kanske låter löjligt. fucking PROMENADER. Ska min kropp och psyke överleva ett halvår på att strutta omkring på promenader!? Jag får ju fan sjuk rygg igen om jag varit otränad 2 veckor, hur ska jag då ens klara av att jobba fram till mammaledigheten (vilket jag hoppas kunna göra)?? 

Så nu återstår då frågan om jag ska skita i dedär sista han sa, höra mer på detdär "fortsätta som vanligt", minska rejält på vikterna och fortsätta crossfitta på lite lättare nivå, eller typ bli deprimerad och börja traska runt på vägarna med sjuk rygg. 
Preggosim har jag åtminståne tänkt börja med här i nåt skede snart igen men det är ju nog mer typ avslappning och lite plaskiplask i min bok än träning det också.. Nån som vet om det börjat igen ännu nu efter jul?

Första ordentliga jämförelsebilderna mellan graviditeterna. Märks att magen är mer rund all over denhär gången och inte bara buktar ut där nere!

11 kommentarer:

  1. Nejnej, fortsätt som vanligt och lyssna på kroppen. Om man har träna myki före graviditeten ska man absolut fortsätt men just minsk på vikterna å allt hede som du redan vet.

    SvaraRadera
  2. Nu vill jag ej skrämma upp dig eller säga hur du skall göra utan berättar bara min erfarenhet. Började störtblöda i v.10, akut till Kokkola men allt var ok. Lite senare en till störtblödning och blödde fram till ca. v.18. Var sjukskriven pga. lyft i jobbet och fick ej lyfta något tungt. Var till och med försigtig med prisma kassarna. Promenerade flitigt i början men när det inte tänkte sluta att blöda fick jag order om att inte gå mera än 15min i lugn takt. Dom hittade aldrig någon förklaring på varför jag blödde. Nåja, allt gick ju bra i slutändan och jag är nog idag glad jag tog det lugt där och då fast det sög och var dö tråkigt, men inget jag ångrar idag! Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo de sku ju va hemskt om nåt sku hända men jag har ju Absolut ont haft några störtblödningar utan bara litelite som bara märks när man varit på wc o torkar sig, behövs liksom inte ens trosskydd eller nåt, så jag har int varit speciellt orolig än heller utan tyckt bara de kanske borde kollas upp om de sku råk vara nåt uppenbart fel. :) Tur att allt gick bra för dig!

      Radera
  3. Jag sku no vila påstå att du ska fortsätt träna men kanske med lite mindre vikter, så länge allt känns bra. Man känner ju nog liksom om det är något som int känns bra..då skippa det och köra övningar som går. :) Lycka till i din andra graviditet och hoppas du får må bra och lyckas med ditt mål att jobba tills mammaledigheten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! :) Ja alltså de känns ju nog som att kroppen hålls bättre i skick längre om jag får träna som ja gjort, fast kanske int lika intensivt o tungt. Får hoppas att de int kommer foglossningar o ställer till nåt bara, de fick ja tidigt förra graviditeten..

      Radera
  4. http://www.linabjorkskog.com/traning/traning-graviditet <- vettiga tips och info tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo dedär har ja läst tidigare, och även om hur hon tränar crossfit nu när hon är gravid. :)

      Radera
  5. jag tror också du vågar träna som vanligt, men med lättare vikter, och sen kanske undvik hopp...Om du ändå får må relativt bra, bortsett från blödningarna, så tror jag nog att du vågar. Och, man måste ju känna efter. Känns det okej? Jag är gravid i v 21, och tränar nog nästan som vanligt. Nu börjar dock magen vara i vägen så nu har jag fått börja anpassa min träning efter det...:) Jag sku gärna också vilja gravidsimma! Var brukar di ha sånt? eller plaskar du på egen hand? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo ja kommer nog att fortsätta, men ska ta 10 gångers kort iställe fö månadsmedlemskap så behöver man int känn sig pressad att fa o träna bara för att få ut nåt för pengarna (crossfit e ju dessutom skitdyrt..) utan kan ta de lite lugnare! :) De har gravid vattenjumppa vid östanlid! Åtminståne tidigare ha de varit på tisdagar kl 17, 5e per gång o ingen förbokning behövs. :)

      Radera
  6. Jag hadd ju också blödningar, som di efter diverse undersökningar bara antog att var just sköra blodkärl. Men jag märkt nog rätt tydligt på blödningarna då ja hadd överansträngd mig, ja kuna va ledig från de tyngre jobbet en vecka å int blöd på en vecka, å sen börja de allti i jobbe då ja höll på spring i trappor och lyft tungt. Går ju alltid att följa med, å de e kanske lättare att gö de om du har tänkt ta 10 gångers kort och int konstant träna också. Hoppas du får fortsätta träna som du vill!

    SvaraRadera
  7. Tror mej också veta vem du varit till 😑 läsa dehärså kanske du blir på bättre humör http://www.linabjorkskog.com/traning/trana-crossfit-som-gravid mvh Heidi <3

    SvaraRadera