måndag 1 maj 2017

Första klippet

Man skulle kanske tro att jag med min frisörutbildning skulle vilja klippa och fixa frisyrer åt Oliver såfort håret började växa på hans huvud.. Men det är ju nog nåt speciellt med småbarnshår! (och så ogillar jag överlag att klippa hår :)))) Så orört, oförstört och nästintill heligt. 

Jag minns när jag jobbade på en salong (vilken som tur inte finns mer, grät typ varje dag både före jag gick dit och när kom därifrån) i stan efter första året i Vasa och en dag under sommaren kom en mamma in för att klippa sig, och med sig hade hon sina två barn som fick sitta och leka sålänge. Barnen var kanske 2 och 4 år, och jag minns att jag tyckte så synd om dendär lille tvååriga pojken som hade så långt hår att man såg att det störde honom i leken! Så fort han lutade huvudet neråt så hängde en lång pannlugg ner i hela ansiktet som han var tvungen att vifta åt sidan hela tiden. En av de andra frisörerna i salongen märkte det också och frågade mamman om de inte ska klippa honom medsamma också, men nej, han hade aldrig blivit klippt än och han var nog alldeles för liten för att klippas! Där och då tänkte jag att sådär ska jag minsann aldrig bli och tänka, det är ju bara hår!

Så ja, med det ännu i bakhuvudet så blev det klippning av i förmiddags. Oliver hade ju ännu inte superlångt hår men man har märkt att han blir irriterad på lockarna i nacken och han har flera gånger kliat sig röd i nacken just där de faller, så nu fick de åka! Tog lite runt öronen på samma gång också men annars fick nog längden lämna (också lite pga att lillens tålamod inte orkade med mer och jag skulle vilja klippa ordentligt och noggrannt om det ska klippas) Där framme har han naturligt bara en kort lugg ännu så den fick också lämnas orörd, men oj vad han plötsligt såg mycket äldre ut ikväll när han hade lite kortare frisyr!

2 kommentarer:

  1. såå söt :-) jag undrar jag har en son som är ungefär lika gammal som oliver (fyller 2 i augusti) och ja undrar hur ni tänker kring nappen nu? jag sku gärna vila börja ha bort nappen eftersom den känns så onödig, iallafall dagtid. och speciellt eftersom den hämmar hans språkutvecklig. när han har nappen i mun hör vi eller någon annan inte vad han säger och då blir han frustrerad och arg. hur tänker du+ är det för tidigt att ta bort nappen? det rä egentigen bara på natten han på rikitgthar ett behov av den och frågar efter den fler gånger. på dagen om han frågar så kan jag säg "vet inte var den är just nu" och han accepterar det. men hiottar han den eller om han stöter sig så har han den i munnen. vi får tillökning i december och funderar om det sku vara bra att han har brot den tills dess?finns ju för och nackdelar med allt men tycker det börjar va mer nackdelar med nappen nu.. när funderar ni att få bort naappen från oliver? ursäkta krivfel jag har dyslexi :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo alltså vi har nog funderat på dedär med nappen lite fram och tillbaka också, och har nu ännu inte direkt kommit fram till nåt.. Dagtid när vi är hos kompisar har han sällan napp, då lämnar vi den fast i halaren och lämnar den i hallen och så får han den igen när vi far hem, men hemma går han nog oftast med en napp i munnen.. Jag har också funderat på dehär med språkutvecklingen, han pratar inte så mycket än men jag vet nu inte om det beror på nappen, att han blir tvåspråkig (har för mig att de ofta brukar kunna komma lite senare då) eller att han bara helt enkelt inte har kommit så långt i utvecklingen än. När han föröker säga nåt så brukar jag dock säga att "ta bort tuttu så man hör va du säger" o då sätter han bort den en stund men tar tillbaka den nästa gång han hittar den. Egentligen tror jag inte att det skulle va så jättesvårt att få avvänjt nappen från honom för han är int på så sätt jättefäst vid den förutom just när han ska somna (han släpper den sen han väl sover) eller om han stöter sig, men vi har nu bara int kommit oss för att ta den fighten än.. :) Velar nu också om vi ska försöka få bort den innan bebisen kommer eller ej, men då det känns som att det ändå är så snart så han kommer minnas att han hade nappen då o kanske vill ha tillbaka den om han ser att babyn har, så vet inte om han kanske får ha den ännu när babyn kommer och så försöker vi få bort den sen senare på sommaren/hösten istället.. Det blir ju ändå en stor förändring iom babyn så kanske han får ha "tryggheten" han ändå känner i nappen kvar..? Vet int om ja tänker "fel" ang det men vi får nu se hur vi gör.. :)

      Radera