söndag 11 juni 2017

Nytt om Noel

Har inte uppdaterat angående Noel på några dagar nu så här kommer det nyaste! 

Vikten går upp i racerfart, nu väger han redan 1840g! 
De hade redan tagit bort sonden ett varv men fick sätta tillbaka den då han ännu inte orkat äta alla mål själv, men idag igen orkade han bättre så förhoppningsvis behöver han den inte så många dagar till. För mig skulle det inte göra nåt fast han skulle ha den ännu när vi åker hem som säkerhet, så man vet att man får i honom tillräckligt med mjölk fast han ibland är trött, men från sjukhuset har de som kriterie att han ska äta själv, vilket ju nog också är förståerligt. 

Läkaren gissade för några dagar sen att vi troligtvis slipper hem i slutet på nästa vecka/början på veckan efter! Känns ju supersnart och lite skrämmande, men jag känner också att det är sååå på tiden och ska bli så skönt att inte behöva åka iväg varje dag!

Han har inte längre puls- och saturationsdippar sen han fått medicin mot det. Imorgon avslutas medicineringen och förhoppningsvis kommer de inte tillbaka. 

Idag ammade han "på riktigt" för första gången! Tidigare har han mest tränat och snutt-ammat lite men idag när han var pigg mellan måltiderna tog jag tillfället i akt och vägde honom före och efter så man vet vad han fick i sig. Vi har haft lite paus i amningen och passat på att mata med flaska när han varit vaken för att han ska få in tekniken och börja äta bättre samt att han ändå haft lite för liten mun och inte riktigt orkat amma ordentligt ändå. Men igår och idag har jag provat igen och det är så stor skillnad sen tidigare! Han är så mycket starkare och idag hördes och syntes det ordentligt hur det kluckade när han svalde, och 20ml fick han i sig enligt vågen!

Magen har börjat fungera bättre de senaste dagarna och nu kakkar han oftast utan hjälp, vilket jag fick erfara idag när han skjöt iväg ett lass rakt på min tröja medan jag böt blöja heheh.. som tur hade jag med ombyte då jag skulle på examenskaffe på vägen hem från sjukhuset!


Han får nu 38-40ml mjölk var tredje timme!

Hans rumskompis (som var född en dag före honom i Oulu - där vi också delade rum!) har fått flytta hem så nu är vi ensamma i rummet, och har därmed fått börja ta emot lite besök! Mommo var och träffade honom för första gången igår och idag kom moster på besök före hon for tillbaka till Helsingfors!

1 kommentar:

  1. Grattis till er söta prins. Så intressant att följa med er lilla kämpe.

    SvaraRadera