torsdag 19 oktober 2017

Husets highs and lows

Kom här om dan att tänka på att vi bott här i vårt hus nu i ganska exakt 6 år. Jestas i vääde så tiden går! Jag var nyss fyllda 20 år när vi köpte stugan, och här är man nu sex år äldre och två barn rikare.

Vårt hus är byggt på mitten av 1980 talet och sen vi köpte det har vi egentligen renoverat det mesta. Vi har målat taket och bytt ut golvet, totalrenoverat badrummet och tapetserat om alla väggar, de flesta rummen två varv på grund av min ändring i tycke och smak. Vi har rivit ut köket och satt in nytt, och satt in en dörr ut till bakgården. 

Och jag kan äntligen säga att jag faktiskt trivs rätt bra i vårt lilla hus! Men det har tagit sin tid, för det är nog kanske bara 1-2 år sen jag börjat känna så på riktigt. Den största skillnaden gjorde nog dörren ut till bakgården och den andra vardagsrumsrenoveringen faktiskt. Ännu skulle jag nog vilja hitta ett hus lite mer på landet att renovera upp och göra vårt eget av, men nu känns det inte längre så bråttom ändå.

Fortfarande finns det ju ställen i huset som man tycker om lite extra, och ställen som man kanske inte ser som sina favoriter..


Denhär lilla hörnan i vardagsrummet är nog en av favoriterna! Liksom jag tror att vårt sovrum kommer bli sen när man får flytta ut spjälsängen, sätta sängen tillbaka till mitten av rummet och köpt en sänggavel och nya sänglampor (lär ta ett tag med andra ord..). Men dethär hörnet känns som att riktigt återspeglar min stil, ganska enkelt, grått, svart, vitt och lite träfärgat. Enkla linjer utan så mycket extra krusiduller, och bilder på våra nära och kära. Och såklart gungstolen som jag tycker är så snygg så snygg.

Ska vi dra över åt andra hållet med ett ställe som kanske inte är en storfavorit, så är det hjälpköket. Hit samlas all reklam och pafflådor innan de går till sista vilan, skåpet som aldrig blir tömt på tvätt och alla skor som knappt nånsin längre får känna marken utomhus under sig. När man tar sig tid att städa rent så vet man att det om några dagar ser likadant ut igen, för alla saker som inte har nån specifik plats att bo på bara draaas dit av nån konstig anledning. Som tur finns det en skjutdörr mot köket så man ibland slipper se eländet.

Även lillwc'n är ett ställe som jag ogillar, och som vi faktiskt inte gjort nåt åt alls då det blev renoverat bara några år innan vi flyttade in.. Nu börjar ju det dock närma sig 10år sen redan och det kliar nog lite i fingrarna för att ta tag i det projektet..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar