torsdag 19 oktober 2017

Tio föräldrafrågor

Hur många barn har du, och hur många planerar du att skaffa?
Två små prinsar! Det känns som att det räcker riktigt bra med två, samtidigt som jag lite sörjer över att jag inte fick föda ut Noel själv som jag hade hoppats och var så peppad på att få göra. Känns som att det inte är helt omöjligt att vi skulle ha en till men är också rädd för hur det blev med senaste graviditeten, att det skulle kunna hända igen och att man inte skulle hinna ta ut barnet i tid.. Fy vill inte ens tänka tanken! Så troligtvis lämnar det på två här barn i denna familj och det känns riktigt bra det också!

Ett redskap/verktyg som är barn/babyrelaterat som är ett måste hos er?
Barbapapa nattlampan, den är i användning här varje kväll och natt! Oliver går och hämtar den från laddningsstationen på kvällen och har den i sängen medan Sami läser en bok åt honom, sen har jag den på i vårt sovrum hela natten så att jag ser att amma Noel och så Oliver hittar dit när han kommer på natten och vill sova med oss. Riktigt behagligt ljus som inte är för starkt, lampan han inga skarpa hörn och blir inte varm fast hur länge den är på - perfect for kiddos!


Något du älskar att göra med ditt/dina barn?
Att göra aktiviteter som man ser att Oliver tycker är roligt. Springa riktigt hårt, cykla med balanscykeln eller öppna paket, hahah.

Hur har ditt liv förändrats sen du fick barn?
Det har förändrats så otroligt mycket, främst för att det fick en mening. Var snudd på deprimerad i flera år innan jag blev gravid med Oliver, kände att livet knappt var värt att leva och det var helt ärligt det som blev räddningen för mig, vilket inte många vet om då jag ännu har väldigt svårt att prata om det eller djupare känslor överlag. (förespråkar dock absolut inte att skaffa barn för att komma ur depression eller liknande)

Favoritbutik att shoppa till barnen och varför?
Inte direkt en butik men loppis! Bättre för miljön och där kan man hitta lite vad som helst, tyvärr är kläder i Olivers storlek (98-104) ofta väldigt urtvättade och slutanvända så jag hamnar mer och mer att handla ur butik åt honom. Då blir det kanske oftast Lindex.

Har du alltid velat ha egna barn? Varför/varför inte?
När jag var liten ville jag adoptera en kinesisk flicka, sen skulle jag inte ha barn alls men till sist kom jag nog fram till att jag ville ha egna biologiska barn, där runt 16 års åldern kanske. Då tänkte jag att jag skulle vilja ha första redan när jag var runt 20 år, men när den åldern kom kände jag mig inte alls redo, så det dröjdes tills jag var 23 när vi kände att det var dags och Oliver föddes! 

Det bästa som finns med att vara förälder?
Den obeskrivliga kärleken man får och ger. Det finns inget liknande.

Ditt bästa tips till en ny förälder?
Fråga råd av andra om det är nåt du tvivlar på och låt det ta lite tid att lära känna ditt barn, vad hen tycker om och hur hen funkar, planera inte in för mycket saker den första tiden utan ta dagarna som de kommer!

Slutligen, visa oss en bild på dig och ditt/dina barn!

Listan snattad från Carros blogg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar