tisdag 21 juni 2016

Jordgubbslandet redo för säsongen

Ikväll har jag varit ute o fixat jordgubbslandet, så nu börjar det snart vara i skick! Betydligt mindre än det var tidigare (och lite mindre än jag tänkt mig men det är säkert tillräckligt åt oss ändå).

Bild från våren för 2 år sen..? Jordgubbslandet som bestod av en massa bitar av plast som pusslats ihop, så det slapp att växa ogräs i skarvarna. Här hade vi redan minskat av en liten bit

Det jag gjort med landet i år är:
rivit bort all gammal plast
luckrat upp jorden 
lagat nya bänkar
satt nya plantor 
satt på ny plast
plockat kantstenar
slagit ner störar
satt band mellan störarna som nätet sen får vila på

Sami hjälpte till med att ta bort den gamla plasten och så körde han jordfräsen, men sen har jag gjort allt det andra själv. Jag är ju absolut ingen trädgårdsexpert utan har typ noll koll om vad jag gör mestadels av tiden, men roligt att pyssla på är det ändå!

Ännu ska nätet på och kanterna fixas, men sen börjar jag nästan säga att det är klart.

Bild från idag:.

Ungefär hälften mindre än det ursprungliga landet. Vi har nu också sått gräs på jordplätten längre bort, det har tidigare varit trädgårdsland där men nåt sånt är jag inte i behov av och jorden var så ojämn så vi luckrade upp de också medsamma vi var igång, så där får komma gräsmatta nu.

Jordplätten till vänster har vi sått gräs på halva (rutan på högra sidan om brädan) och på den andra halvan (typ 2x3m) funderar vi lite om vi skulle gräva bort lite jord, sätta markduk, sand (vi har en massa som lämnade från sandlådan) och stenplattor (vi har många bakom garaget som vi inte använder), och sen ha typ en betongring som eldstad + 2 bänkar där man också kan grilla..? 
Vad tror ni om nåt sånt?

Solen far ju bort från terassen redan runt 20(?) tiden på kvällen men i den ändan av trädgården lyser den nog åtminståne till 22 tiden, så där skulle man ju kunna sitta ute längre. Men å andra sidan känns det kanske lite onödigt med ännu ett ställe att sitta på då vi nu redan har två terasser...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar