söndag 9 april 2017

Dadelbollar

Oliver älskar allt som har med köksmaskiner som låter att göra, eller ja, egentligen älskar han alla möjliga maskiner bara de låter.. 
Hur som helst brukar jag alltid försöka låta honom vara med så mycket som möjligt i köket när jag bakar eller lagar mat och man ser hur han direkt lyser upp när man säger att han får gå och hämta elvispen eller stavmixern ur lådan!

Idag när vi inte hade nåt speciellt för oss på förmiddagen så passade vi på att göra dadelbollar! 
De är ju perfekta snacksen till kaffepausen på eftermiddagen!


Jag brukar testa på lite olika recept och varianter av dadelbollarna, och denhär gången testade jag Janinas recept som jag hittade på hennes instagram!

Här kommer det ifall nån vill testa:

5 dl havregryn
1,5 dl kokosolja
20 kärnfria dadlar
3 msk kakao
4 msk kaffe
2-4 msk honung
En nypa salt
Kokosflingor

Mixa dadlar, kokosolja, kaffe och honung. Rör ner resten av ingredienserna och forma bollar som du rullar i kokosflingorna. Ställ in i kylen i 30 min.


Precis som Janina skriver kan jag faktiskt inte heller minnas när vi skulle ha gjort vanliga kokosbollar senast, för dehär smakar precis lika gott - samtidigt som man vet att man inte stoppar i sig en massa onödiga onyttigheter! Win-win!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar