onsdag 19 april 2017

Fösterrörelser i vecka 31

Alltså nu måste jag nog lite skriva av mig angående dethär då jag redan gått och funderat och känt efter i flera dagar. Det jag pratar om är fosterrörelser, eller bristen på dem kanske?

Hur mycket rörelser borde man känna under dessa veckor (är idag i v. 30+0), och när borde man egentligen kontakta rdg för att åka o kolla upp om allt är normalt?

Jag känner ju egentligen aldrig sånadär typiska sparkar som jag gjorde förra gången, Sami har ännu inte känt sparkar på utsidan av magen och det gör jag ytterst sällan själv heller fastän jag ligger och känner efter. Mest är det bara som ett litet fladder riktigt riktigt lågt ner i bäckenet typ, och det är nog inte många gånger per dag som jag ens reagerar på nån rörelse alls. På senaste kontrollen konstaterades det nog att bebisen ligger lågt och jag nämnde nog om rörelserna då redan också, men nu tycker man ju ändå att den måste börja bli så stor att det ändå nångång skulle kännas nån rörelse högre upp? Egentligen känns det som mest av om jag sitter i bilen och har bältet på, då kan det kännas just där bältet sitter att det spänner och trycker ut, men vet egentligen inte riktigt om det är en sammandragning eller faktiskt bebisen som trycker på?

Förra gången hade jag dessutom livmodern på framsidan och nu har jag på baksidan, så då tycker man väl egentligen att jag lättare borde känna sparkar denhär gången än förra?

Emellanåt känner jag mig bara överdrivet nojig men å andra sidan skulle det ju kännas hemskt om det sen skulle visa sig vara nåt fel och man skulle ha kunnat göra nåt bara man kollat upp det tidigare.

Har ni haft väldigt olika rörelsemönster vid olika graviditeter eller har de varit liknande?

Det är ju förstås två helt olika individer man har i magen så man ska väl egentligen kanske inte jämföra för mycket, men nog blir det ju lite att man gör det ändå när man minns och läser (älskar att ha förra grav. dokumenterad i bloggen) om hur det var förra gången.


Nåja, ska försöka tänka på det och känna under kvällen och om inte annat än för att få lugnat nerverna borde man kanske ringa rdg imorgon så man slipper och lyssna på hjärtljuden en extra gång för att försäkra sig om att allt är okej.

Hälsn. övernojig preggomama

15 kommentarer:

  1. Sålänge de inte ändrat, alltså att du tidigare känt mera och nu mindre, tror jag inte att du behöver oroa dig. 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. I början när jag började känna sparkar var det kanske lite mer, men nu har det nog varit såhär i ganska många veckor och jag har ju nog varit till rdg sedan dess och hjärtljuden var ju nog bra då, så hoppas det bara är jag som oroar mig i onödan. :)

      Radera
  2. Japp, jätteolika med första o andra. Med storebror var det rena rama karateuppvisningarna, hårda rediga sparkar. Lillebror mera bara strök omkring. Sällan det kom rediga sparkar med honom , det var mer lugna, svepande rörelser genom hela graviditeten. Hade moderkakan i framvägg båda gångerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj skönt att höra ändå att det faktiskt kan vara så olika! :)

      Radera
  3. Har bara fått ett barn, men hon låg också bakåt. Vi fick aldrig se eller känna några stora sparkar eller rörelser. Hon måra nu åpåå där inne men det var inget som syntes utanpå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det är sällan man hör om såna som knappt känner nåt! Men intressant att det kan vara så olika, och bra att de små kan må bra ändå! :)

      Radera
  4. Med tredje hade jag sällan starka sparkar. Ibland kunde det kännas till men hade svårt att veta om det var tarmarna eller babyn. Var på extra ultra och så men allt såg bra ut så oroade mig inte. Sen visade det sig att vår lilla hade downs syndrom och enligt läkaren kan det ha varit orsaken till de svaga rörelserna. Men inget mer med det han mår bra och är världens bästa lillebror idag! Kolla upp om du oroar dig, bättre en gång för mycket än en gång för lite :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så har jag ofta också, att jag kanske snabbt känner nåt men osäkert om det är tarmar eller baby.. Men nu under eftermiddagen och kvällen när jag försökt vara extra uppmärksam hela tiden har jag faktiskt känt liite mer så säkert är det bara jag som överreagerar ändå.. :)

      Radera
    2. Schysst att skräm upp Elisabeth med att barne sku ha downs!?

      Radera
    3. Downs kan väl barnet ha hur som helst om det vill sig så, och har han det är det nu inget man kan nåt åt, lika mycket vårt barn är det hur som helst. :) Det är ju flera här nu som kommenterat att de också haft lugna barn i magen och som sen ändå varit helt friska så int blev ja direkt uppskrämd av dendär kommentaren ändå. :)

      Radera
  5. Man ska helst inte jämföra olika bebisars rörelser (blir ju lätt att man gör de)eftersom de som oss på utsidan är helt olika individer med olika vanor och rörelsemönster.😊 Men att hålla koll på att inte rörelser minskar eller blir svagare är ju desto viktigare.. jag har varit in till förlossningen i v28 när rörelserna blev mindre och svagare.. efter att på två dagar riktigt försökt med alla knep få lite liv i bebis så tog jag kontakt och de ville att jag kom in för kontroll där ctg och ultraunders. Gjordes! Bebis mådde bra men barnmorskan och läkaren tyckte att man hellre kommer in en gång för mycket än för lite för att mamman inte ska stressa och oroa sig i onödan.. 👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är ju nog det jag egentligen vet också, att det är olika individer som ju självklart beter sig olika då också, int beter man ju sig precis likadant som sina syskon själv heller.. :) Det är nog bra att man blir tagen på allvar och blir uppkollad fastän det kanske bara är en känsla man har om att nåt är fel, så att de inte bara avfärdar en som att man överreagerar utan att alls kolla upp! :)

      Radera
  6. Så onödig kommentar av Elin!! Som om ett barn med Downs vara mindre värd? :(

    SvaraRadera
  7. Oroa dig inte för mycket,viktigaste att känna efter ifall lillebror skulle ha haft party inne i magen och sen plötsligt blivit väldigt lugn... så var det för mig i vecka 25 redan,åkte på ett extra ultra för att slippa oroa oss och allt var bra. Du ska inte heller känna dig som du sku vara extra nojjig,bättre ändå att kolla upp ifall ni känner er osäkra :)

    SvaraRadera
  8. Bebisarna börjar ju få det rätt trångt inne i magen i dina grav.veckor och då minskar ju sparkarna, blir bara något mer "töjas" och tryckas. Men jag tycker absolut du ska ta kontakt till rådgivningen, inte roligt att gå runt och vara orolig. Fast det säkert inte är något speciellt med babyn så är det alltid skönt att få det bekräftat - ett stressmoment mindre :)

    SvaraRadera