tisdag 10 juli 2018

Vårt möjliga drömhus

Igår var vi på vår första husvisning! 

Vi har ju blivit betydligt fegare med åren kan jag konstatera hahah, då vi tycker det redan är ett så stort steg att ta, att ens börja se på andra hus än det vi bor i nu. För 7 år sen var vi på en visning och så köpte vi det huset - alltså detta. En helt bra deal nog ändå, vi fick det för mindre än det egentligen var värt för att de ville sälja snabbt och det var inte allt för stort åt oss på två. Just fyllda 20 år var jag då och vid Aktia skrattade de åt oss och frågade om vi inte skulle köpa radhus eller en lägenhet istället. :))) (safe to say att vi inte tog lån därifrån) Vi har ju sen också gjort en hel del renoveringar, så som badrum, kök, golv och egentligen alla ytor förutom lillwc så rimligtvis borde vi kunna gå lite på plus när/om vi säljer. 

Vi har ju också blivit betydligt mer kritiska och eftertänksamma med åren, vilket ju är bra! Nu vet vi mer vad vi är ute efter och vad vi har för behov som nästa hus behöver uppfylla för att jag inte ska bli skogstokig, som jag blir på utrymmet (or the lack there of) att hänga kläder på tork inomhus. Gården som vi har nu älskar vi (men säger inte nej till en större heller), men huset kunde gärna vara ca 40-60m2 större.


Det var nära att vi inte ens åkte på visningen igår, då huset var 20km utanför stan åt fel håll och de flesta familjemedlemmar hade lyckats reta upp sig och bli på dåligt humör just före vi skulle iväg. Iväg for vi ändå, men kunde nog konstatera att om nån skulle tvinga mig att flytta 20km åt nåt håll från stan så känner jag mig mer hemma mot Larsmo än mot Kovjoki ändå, faktiskt. Helst ska vi inte knappt ens hälften så långt bort men också Bennäs/Lövö känns också riktigt lockande vilket är ganska otippat!

Är glad för att vi for och såg på huset igår ändå, och att vi kunde konstatera att det inte var för oss, för på pappret såg det nämligen helt perfekt ut! Hade vi inte åkt dit så tror jag att det lätt hade blivit att jag blivit att fundera på om detdär huset var the One, vilket det ju nu då inte var. Flera positiva saker (storleken, rumsfördelningen, gården, växthuset) och flera negativa (nötta ytor och inte vår stil på många ytor som kostar mycket att fixa om, farlig bäck för barn längs med tomten, ingen bastu, långt från stan osv) och minusen övervägde för oss helt klart.


Men nu är vi ju lite igång åtminståne, bara att leta vidare och vänta på att just dedär rätta stället på jorden för oss ska dyka upp!

Har nån ett egnahemshus på typ 140-160m2, stor privat lummig gård, öppen planlösning, 4 inte minimala sovrum, ordentligt klädvårdsrum, rymligt badrum och inte i behov av allt för stor renovering som ligger på möjligt-att-cykla-till-stan-avstånd så får man gärna räcka upp en hand!

Nån brådska med att börja sälja, köpa och flytta (och alla kostnader som det medför) har vi ju dock inte med tanke på att jag nu ska studera ett år, men drömma får man ju!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar