söndag 23 november 2014

Preggofrågor del 7

Har jobbat kvällsskifte igår och morgonskifte idag så har inte hunnit sitta på internätet så mycket. Har dessutom märkt nu att kvällsskifte passar mycket bättre åt denna preggokropp just nu, usch o tvi för denna mage på morgonskifte. Får sitta o "tjöjis" (tips på finare ord för det?) i bilen 5min innan jag går in o kan vara säker på att jag inte kommer spy. Härliga morgonrutiner.

Nåja, sjunde och sista kommentaren med frågor hörni!
Dessa frågor ställda av Malin!


Jaa jag tycker det ska bli såå bra att få barn i maj/juni! Så det prickade vi in ganska perfekt! :)

1. Att äntligen få fira morsdag kommer ju nog va det bästa, det är ju typ som en extra födelsedag! + att få parkera på familjeparkeringar som är närmare butiksdörren! ;)
Nämen det jag kanske ser mest framemot är att få ha ett helt eget (ok måst väl dela lite med Sami) barn att älska o ta hand om. Har förstått att kärleken till ens eget barn är så stor så det inte riktigt går att beskriva så det ska bli väldigt häftigt att få uppleva! Att bli en "riktig" familj o inte bara vara Sami o jag (o Pendi) mer ska bli kul. :) Vet inte riktigt vad jag ska hitta på att skriva, allt känns ju så spännande o kul så kan inte riktigt sätta fingret på nåt speciellt! 

2. Att inte räcka till kanske, att i misstag göra fel beslut ang nånting eller just nu när jag ännu är gravid är ju största rädslan att få missfall. 

3. NEJ! Det är ju en enorm djungel av barnvagnar och jag är heelt lost! Har faktiskt inte böjat läsa på så mycket ännu heller så är verkligen en nybörjare gällande detta med vagnar. Jag har ingen aning om vilka märken som är bäst, Emmaljunga har man ju hört om men är det bäst eller bara typ populärast? Vet åtminståne att vi nog kommer titta på bättre begagnade vagnar först innan vi köper nån splitterny.

Det jag i nuläget har som kriterier är iallafall:
  • Stora hjul, ska vara lätt att gå med både på asfalt, grusväg och i snö. 
  • Får gärna vara ganska hög, är ju själv bara 182cm så.. 
  • Stadig.. eeh.. konstruktion?
  • Helst inte svart
  • Det ska komma med alla delar man behöver typ liggdel, sittdel, regnskydd, myggnät osv. så man inte måste köpa till en massa. (kommer kanske med alla vagnar automatiskt? vad vet jag)
Så jaa, man får gärna ge tips på märken och modeller! Börjar som sagt helt från noll med detta ang. vagnar så tips mottages med glädje! 

15 kommentarer:

  1. http://preeco.fi/kunert-lastenvaunut/5002-lastenratassarja-alumiinia-29-varimallia.html En sådan har vi, jag har varit jättenöjd med vagnen, har inte haft nån annan så svårt att jämnföra..

    + med vagnen:
    Framhjulen svänger (går att låsa) vilket gör att den är jättelätt att skutta speciellt jämnför med en Emmaljunga som är ganska stor och tung.
    Blir väldigt liten när man viker ihop. man får mde kärran fastän man har liten bil eller bakluckan är fastfrusen ;)
    Kommer med adapter så man kan lägga bilstolen på vagnen, vilket gör att man behöver bara ta med "hjulen/underredet" (eller va de nu heter) när man far till stan behöver inte släpa med vangskorgen!
    Billig!! var och tittade på en ABC-design vagn som är ganska motsvarande till denna men dubbelt dyrare.
    Allt kommer med såvpåse, parasoll (faktiskt jättebra på sommaren, trodde inte det själv först), ligg & sitdel, bilstol, adapter till bilstolen skötväska o.s.v.
    MÅNGA olika färger på vagnen inte bara svart, vit, bege som är det vanliga

    - med vagnen.
    Finns ingen bas till bilstolen.
    Liggdelen är mindre än på t.ex. emmaljunga vagnar, men vår dotter är liten enligt ålder så hon använde nog liggdelen tills hon var 11 månader.
    Bilstolen är bara till 10 kg ett minus om man har ett stort barn! t.ex. Maxi Cosi är till 13 kg.
    Myggnätet var konstig! jag köpte nytt (eller från loppis) men ett myggnät är 5-10€ (sku ja tro)
    På vår vagn kronglar suffletten på liggdelen men vi kan ju ha fått ett måndags-exemplar :P

    Blev lång kommentar men hoppas det inte gör nånting! Annars så är de riktigt hjälpsamma på olika baby butiker ,man får mera uppfattning om vad man ska tänka på när man handlar en vagn eller liknande. Vi var till Baby City i Kokkola fick hem broschyrer på de vagnar vi var intresserade av, kände ingen press att köpa något när vi var där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Ja det fanns ju verkligen en MASSA färger att välja på av den! Har faktiskt tänkt att vi ska åka till Baby City i Kokkola nån dag o titta lite, vi har ju inte direkt bråttom än så vi hinner fundera ordentligt ännu. :)

      Radera
  2. Vi har tänkt köp en såndär som anonym har. Googla på baby-merc så borde det komma ett youtube klipp där man kan se exakt hur vagnen funkar :) och tycker oxå den är förmånlig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kolla klippet o den verkar ju nog faktiskt smidig o bra, gillar att man kan ha bilstolen fast i underredet! :)

      Radera
    2. Jaa!! Eller hur :) och så enkelt då man ska o handla t.ex. o int behöver lyfta bebisen framåtibax :D kolla preeco.fi där finns just denhär modellen och förmånligt enligt mig! :)

      Radera
    3. Smidigt när bebin sover så man inte väcker hen när man far & handlar inte så roligt med en som skriker konstant genom hela prisma.. Har ju hänt nån gång :P vi köpte från preeco.fi leveranstiden gick förr än lovat :)

      Radera
  3. Jag har en svart Emmaljunga classic sport endast sittdelen (inte mjukliften). som liggdel har jag city korg. Hittade liggdelen på findit men köpte ny sittdel. Lönar sej nog att kolla begagnat först. Vissa har som hobby att byta vagnar så då kan man få en nästan helt ny vagn för halva nya priset.
    Jag valde Classic sport stommen för att jag ville ha den "gamlare sortens" bromsar (har hört att dom andra krånglar) och för att jag ville ha en liggdel som inte var så stor. ställbar handtag har den också.
    Ett + är att jag har olika färg/motiv på ligg och sitt delen..:) känns som en ny vagn när man får byta del. Sittdelen är hel svart och liggdelen är svart/grårutig.
    En perfekt vagn för mej åtminståne. Hittar inget jag skulle ändra på..:) // M

    SvaraRadera
    Svar
    1. alltså nu vet jag inte om jag är dum eller nåt men.. vad är en mjuklift? :D

      Radera
    2. https://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAQQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.emmaljunga.com%2Ffi%2FClassic_Sport-1105.html&ei=SPl0VMOhDuaqywOT-ILYBQ&bvm=bv.80185997,d.bGQ&psig=AFQjCNHqQMqvyyWwVD4HIYJrKynHRoS3wQ&ust=1417038536281242
      typ sådan som e in i vagnen.. om e nu kom na..;P

      Radera
  4. Kanski ni köper vår Emmaljunga ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va e den fö modell? Årsmodell? Färg? Pris? :)

      Radera
    2. Emmaljunga duo edge 2012 med sportchassi, mörkblå med lite vita detaljer å två gula streck ;) pris ha vi int riktigt fundera än, tänkte sälja den nu i vinter när lillasyster får börja använda sittdel å köpa då en enklare sittvagn åt henne. Kan skicka bild om du vill se den "live" :)

      Radera
    3. Jo de sku ja gärna göra :)

      Radera