fredag 23 oktober 2009

Veckan på Kreta | kl. 18.39

URSÄKTA för att jag har varit väldigt frånvarande, men har faktsikt inte sett en dator på 1 vecka! :D Okej, jag kan ju också förbereda er på att detta kommer att bli ett långt inlägg, so here we go.

Dag 1. Vi kom fram till Hanias flygplats ca 13.30 på fredan den 16.10 och det var 27 grader utomhus. Därifrån åkte vid med buss till vårt hotel Atlantis som låg ca 7km utanför själva stan. Vi sprang bara in till hotellet, böt om och sen rakt ut på stranden, som fanns precis utanför hotellets restaurang.
När vi hade solat och simmat några timmar gick vi runt i området och såg oss omkring. Vi märkte att det inte fanns så mycket annat än sånt som var menat för turister, och eftersom att turistsäsongen egentligen var över och mycket stängt så hoppade vi på bussen till Hania istället. 5.60€ för 4 personer 7km, där har nog Haldin o Rose nåt att ta efter! ;) När vi hade gått där en stund gick vi och handlade på en supermarket som fanns överallt. IN.KA hette kedjan, hur många sorter som helst att välja på av allt! Första kvällen gick vi till hotellets restaurang och åt, riktigt trevlig personal fanns där. :) Gästerna på hotellet var egentligen bara finnar och danskar, för det är tydligen bara resebolag därifrån som använder just det hotellet.

Dag 2. Det var mulet och regnade hela dagen, fanns absolut inget att göra! Vi hoppade i vattnet en gång, men det var allt. Kan ju också tillägga att i hotellet pool så ville man inte simma om man int ville bli förfrusen. Skitkallt vatten var det! På kvällen gick vi över på andra sidan gatan till en restaurang som heter Maria's. Sen gick vi till hotellets restaurang igen på drinkar. Hade mamma att beställa åt mig, lät lagom kul när hon sa "And sex on the beach for her!".. kan tolkas på olika sätt. :DDag 3. Super väder hela dagen, solade och simmade som om vi skulle ha fått betalt. Men tydligen drack jag för lite för på kvällen började jag spy. Vi var först på en restaurang som hette Marko's där de hade traditionell grekisk mat. Man fick ingen meny utan man fick gå in i köket, titta och säga vad man ville ha. Men det man kunde välja på såg inte alls gott ut. Det såg ut som köttbullar med maskar i (jag överdriver inte) och dessutom värmde de den färdig gjorda maten bara i micro. Inte undra på att jag började spy sen.. :D Det enda jag fick ner var bröd och lite kyckling. Det blev en väldigt kort kväll liggandes i sängen för min del, men de andra gick ner till restaurangen på hotellet sen o pratade med lite folk. Det verkar nog vara nåt speciellt med Kreta luften, för jag börjar tydligen alltid spy när jag har varit där en stund. Vi var ju dit för 8 år sen också, och då var det samma visa.

Dag 4. Super väder igen, solade från 10-5. :D Heltidsjobb. ;) Vi gjorde nog inte så mycket annat egentligen, åt pizza på hotellrummet på kvällen. :D

Dag 5. Hoppade på bussen och for in till stan på förmiddagen. Vi gick till en gata vi inte hade varit till förr, bara läder grejer fanns det. Hittade en (fejk) Luis Vuitton väska och en (fejk) Burberry plånbok. Köpte även ett (fejk)Armani bälte åt sami :) Superbra gata enligt mig! :D billigt och bra :D Hela förmiddagen hade det varit superväder, men när vi kom tillbaka till hotellet kom en massa moln och förstörde. Åt vid hotellets restaurang igen, Gyros Pita tog jag, supergott! Bestod av kött, pita bröd och tzatsiki och så lite tomat och lök. Längesen jag har ätit nåt bättre.

Dag 6. Solade hela dagen igen. Kom jätte stora vågor hela dagen, men kul var det! :D Vet inte när jag senast hade så kul bara genom att ligga i vattnet och flyta. :D Vi var till en restaurang längre ner efter gatan som hette Pyramis eller nåt sånt. God mat hade de nog där också, egentligen så såg ju menyerna likadana ut på alla restauranger, i princip likadan mat överallt.

Dag 7. Eftersom att det var sista dagen och vi inte tyckte att vi hade sett allt av staden Hania så åkte vi in igen. Vi gick omkring hur länge som helst, till hamnen och in på trånga små mysiga gator.Jag hade sett en liten (fejk) Gucci väska förra gången vi var till stan som jag ville ha, men den var såld och de hade inga fler. Jag sa till mamma att om de skulle ha en likadan men Luis Vuitton skulle jag köpa den medsamma, men det hade de inte, så jag köpte en svart Dolce&Gabbana istället. Sen gick vi in till ett stånd längre ner på gatan och där hade de ju förståss en! Jag kunde bara inte hålla mig så jag var ju tvungen att köpa den också, så nu har jag två likadana, bara olika färg och märke. ;D Men det kan vara bra att ha! Jag köpte också ett till bälte åt Sami och ett åt mig själv. :)När vi var i Rethymnon för 8 år sen så fanns det ju katter överallt, och det trodde jag att det även skulle finnas i Hania men nej, knappt några katter men hundar! Överallt! En dag gick vi in till en djurbutik och så hade de 3 små hundvalpar i varsin bur. De var så otroligt söta så jag var nära att börja gråta när jag såg dem i deras stela burar. Knappast var de egentligen tillräckligt gamla för att tas från mamman heller, för de skulle ha fått plats i händerna, och bara torrfoder och vatten hade dom. Sådär små valpar ska ju inte äta torrfoder, stackarna. :( Jag skulle nog gärna ha lagt ner dom i väskan och tagit med dom hem.

---

Mitt hår har blekts jättemycket denna vecka. Min rosa slinga är sådär baby rosa och daskig, men iofs, jag trodde inte att färgen skulle hålla så länge som den gjort heller. :) Denhär resan har nog också den blivit ett minne för livet, men nog är det skönt att vara hemma. Imorgon blir det fest! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar